Strona główna
Menu
Projekt opracowano w
Gorczańskim Parku Narodowym
Serwis sfinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
„Czym skorupka za młodu nasiąknie...” w Szkole Podstawowej w Miłomłynie

    Jesteśmy klasą II a Publicznej Szkoły Podstawowej im. I Dywizji T. Kościuszki w Miłomłynie. Na początku roku szkolnego 2007/2008 nasza klasa liczyła 13 uczniów, ale w listopadzie wyprowadziła się jedna uczennica, a w styczniu druga i w tej chwili jest 11 uczniów (6 dziewczynek, 5 chłopców - w tym jeden niepełnosprawny). Są to:
Joanna Boguska, Katarzyna Czarzasta, Tomasz Głowacki, Amelia Kowalczyk, Patryk Laskowski, Michał Lempek, Korneliusz Łożyński, Maciej Marchlewski, Izabela Osiecka, Klaudia Pasierowska, Karolina Szwarczak.


Uczniowie chętnie podejmują dodatkowe zadania, interesują się wszystkim, co ciekawe i pożyteczne, dlatego postanowiłam wziąć z nimi udział w konkursie. Nauczanie zintegrowane obejmuje całe cykle zajęć dydaktycznych pogrupowanych w bloki tematyczne. W poniższym sprawozdaniu przedstawiam tylko sentencję tego, co chciałam osiągnąć z uczniami z edukacji ekologicznej pod kątem realizowanego programu. 
     
Jesień to piękna pora roku
Nasza przygoda z Robaczkiem Podglądaczkiem zaczęła się jesienią. Uczniowie otrzymali polecenie, aby obserwować zmiany w przyrodzie, a przede wszystkim drzewa, ich wygląd i zmieniające się barwy liści. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, zauważały najdrobniejsze szczegóły. Kiedy ich własna wiedza była już wystarczająco duża, w klasie przeprowadziłam zajęcia zmierzające do zbadania znajomości drzew po ich liściach. Każdy uczeń otrzymał po 4 liście - kasztanowca, klonu, dębu i lipy. Opisując kształt i kolor, uczeń musiał dopasować najpierw liść do ilustracji liścia, a następnie do ilustracji drzewa. Dzieci poradziły sobie pięknie z nazewnictwem, rozpoznawaniem drzew i ich liści. Liście wykorzystaliśmy na różnych zajęciach artystycznych – robiliśmy kolorowe odbitki i piękne klonowe bukiety.


Nasi przyjaciele zza okna
Zima to trudny okres dla zwierząt. Pamiętaliśmy o tym i dlatego dokarmialiśmy ptaki. W tym roku jednak nasza pomoc nie była tak bardzo potrzebna. Ptaki nie siadały na parapetach, sporadycznie przylatywały do karmników. Chętnie natomiast zjadały chleb łabędzie i dzikie kaczki, których po naszym kanale Ostródzko-Elbląskim pływa dość sporo. Uczniowie cieszyli się, że chociaż te ptaki zjadają przygotowane pożywienie (wyjścia i wycieczka nad kanał, w okolice boiska). Poszerzaliśmy nasze wiadomości na temat ptaków, obserwowaliśmy ich wygląd, poznawaliśmy zwyczaje i sposoby odżywiania się. Uczniowie doszli do wniosku, że smutny i mało barwny byłby świat bez ptaków. Zajęcia odbywały w sali lekcyjnej, bibliotece i czytelni, gdzie uczniowie pracowali również na komputerach, szukając wskazanych stron w Internecie.
 


Zwierzęta naszych lasów
Kluczowym punktem tego tematu była wycieczkę do lasu, aby sprawdzić, jakie zwierzęta w nim żyją. Wcześniej uczniowie otrzymali polecenie, aby dowiedzieć, jakie zwierzęta żyją w naszych lasach, jak wyglądają (informacje od rodziców, z książek, Internetu...). Wyjście do lasu poprzedziło zajęcie wprowadzające w tematykę, które odbyło się w bibliotece. Dzieci dowiedziały się, co to są ślady a co to tropy, zapoznały się z możliwością ich znajdowania w lesie, starały się zapamiętać potrzebne informacje. Pracowały z atlasami zwierząt, przewodnikami, oglądały barwne ilustracje, szukały informacji w Internecie.
Uzupełniając zdobytą wiedzę, postanowiłam zorganizować wyjazd do Muzeum Przyrody w Olsztynie. Odbyły się tam zajęcia pt. „Ciekawostki o zwierzętach Warmii i Mazur”, podczas których dzieciom przekazane zostały informacje na temat wybranych zwierząt zamieszkujących nasz region, uczniowie zapoznali się z głosami zwierząt. Do prezentacji wykorzystano eksponaty, slajdy i film. Zwiedzanie muzeum nie miało końca, zainteresowanie uczniów było ogromne.
Po takim przygotowaniu udaliśmy się na poszukiwania śladów i tropów w terenie. Brak śniegu w lesie nie sprzyjał naszym obserwacjom. Dzieci zauważały jednak, że żyje tu dużo zwierząt, bo świadczą o tym liczne tropy znajdujące się w błocie, widoczne są ślady żerowania zajęcy, znaleźliśmy buchtowisko. W wielu miejscach natknęliśmy się na zwierzęce odchody. Nasz las to dom saren, jeleni, zajęcy, lisów... i ogromnej ilości ptaków.


  Ewa Kilman
Publiczna Szkoła Podstawowa im. I Dywizji T. Kościuszki
w Miłomłynie (powiat ostródzki, województwo warmińsko-mazurskie)

 

Aktualności
2014-03-21
„Bliskie spotkania z przyrodą” - warsztaty szkoleniowe 15 – 16 maja 2014 dla nauczycieli oraz osób zajmujących się edukacją ekologiczną, które chcą realizować program “Czym skorupka za młodu nasiąknie..., czyli jak pokochać przyrodę żeby ona pokochała nas”. Zgłoszenia przyjmujemy do: 30 kwietnia 2014.
więcej
Nauczycieli, którzy chcieliby przystąpić do programu  zapraszamy na 2-dniowe  warsztaty  pt.: „Bliskie spotkania z przyrodą”, które odbędą się w Szkole Leśnej w Bielawie w dniach 9 -10 maja 2012r.
WARSZTATY POPROWADZĄ AUTORKI PROGRAMU. BĘDZIE WIĘC OKAZJA DO WYMIANY DOŚWIADCZEŃ !!!
więcej

   Wszystkich chętnych zapraszamy do Gorczańskiego Parku Narodowego na  wiosenne zajęcia edukacyjne dla klas młodszych szkoły podstawowej realizowane na  bazie  naszego programu  .........

więcej